donderdag 28 november 2013

Gezeur om een verwijsbriefje....


Ik ben niet snel geïrriteerd, maar na een telefoongesprek met de assistente van de huisarts bereikte ik echt bijna m'n kookpunt...
Het zit zo... Een jaar of 4 geleden heb ik me door laten verwijzen naar de dermatoloog omdat ik een rozig plekje tussen m'n borsten had, wat maar niet wegging. Nadat een biopt van dit plekje op kweek was gezet, kreeg ik het nieuws dat dit een basaalcelcarcinoom was, de minst kwaadaardige vorm van huidkanker. Wel even schrikken, maar nadat dit plekje operatief verwijderd is, is er alleen nog een klein litteken achtergebleven. Helaas moest ik 1,5 jaar later nogmaals onder het mes, omdat er zo'n zelfde plekje in m'n hals zat. Hoewel het een vorm van huidkanker is, die niet of nauwelijks uitzaait en niet levensbedreigend is, zorg ik sindsdien dat ik een dagcrème gebruik met een beschermingsfactor, maak ik geen gebruik meer van de zonnebank en hou ik m'n huid goed in de gaten. Begin vorig jaar ben ik nog een keer langs geweest voor een plekje net onder m'n haargrens, maar dit kon gelukkig behandeld worden met stikstof.
Nu heb ik al een hele tijd een bruinrood plekje op m'n linkerwang, dat ik niet helemaal vertrouw. Ik heb het idee dat het langzamerhand groter wordt, dus vorige week heb ik de dermatoloog gebeld voor een afspraak. Omdat ik de afgelopen jaren de afspraak rechtstreeks met de poli heb gemaakt, zonder een verwijsbrief van de huisarts, heb ik deze weg nu weer bewandeld. In tegenstelling tot de voorgaande keren kon ik nu snel terecht, a.s. vrijdagmiddag werd ik op de poli Dermatologie verwacht. Omdat het langer dan een jaar geleden is dat ik daar ben geweest, moest ik wel een verwijsbriefje meebrengen. Ik dacht dat dit niet zo'n probleem moest zijn, maar dat bleek het helaas wel... Misschien een beetje naïef, maar volgens mij staat er in mijn dossier dat ik al twee keer geopereerd ben aan huidkanker; is het dan heel gek dat ik dacht ik via de telefoon aan kon geven dat ik graag een verwijsbriefje op wilde komen halen? Dit ging dus mooi niet door, van de assistente kreeg ik te horen dat "de dokter graag zelf even wil kijken". Oke dan, vooruit maar, maar helaas was dat deze week niet meer mogelijk. Ook niet nadat ik uitgelegd had dat ik al een afspraak had staan, maar "die moest ik dan maar verplaatsen". Echt, hoe bureaucratisch?? Ik snap dat de gezondheidszorg zich aan regeltjes moet houden, maar ik wil sowieso naar de dermatoloog, ook al zegt m'n huisarts dat het niet nodig is (ben nog even vergeten te vermelden dat de huisarts het eerste plekje verkeerd heeft ingeschat, kon volgens haar geen kwaad...). Nu moet ik volgende week donderdag voor de huisarts verschijnen en kan ik halverwege januari pas bij de dermatoloog terecht. Geen wereldramp, maar ik ga volgende week toch eens een hartig woordje praten met de huisarts!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten